Elektrische locomotieven van de

Belgische spoorwegen

Meerspanningslocomotief

Reeks 29 (Traxx F140 MS2)

Rollend materiaal
Deze locomotieven worden niet meer gehuurd.
 

Algemene kenmerken Locomotief 2903 te Kortrijk

Bouwjaar
Indienststelling
Nummering
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanningen
Tractievermogen
Remming
Totale massa
Maximum asbelasting
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Grensprofiel
2007-2008-2009
2009
2901 - 2905
5
Bo'Bo'
Bombardier (TRAXX F140 MS2)
1.5 en 3kVDC; 25kVAC 50Hz en 15kVAC 16 2/3Hz
bij 15/25kVAC en 3kVDC: 5,6MW, bij 1,5kVDC: 4MW
bij 15/25kVAC : 5,6MW, bij 1,5kV/3kVDC: 2,6MW
86t
21,5t
300kN
160km/h
UIC 505.1
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophangingen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)
Wieldiameter
Maximum boogstraal
18900mm
3079mm
10390mm
2600mm
4255mm
1040mm
4215mm
4270mm
1250mm
100m
Mechanisch gedeelte
Uitvoering rem
- Op het wiellichaam geflensde schijven.
- Remeenheid KNORR opgehangen aan de frame uiteinden.
- Eén veervastzetrem per as.
Pneumatische rem bediening volgens UIC fiche 541-03
-
Automatische persluchtrem.
- Elektropneumatische bediening met SAFI-aanvulling of blokkerend remalarm.
- Diagnose werking automatische rem geïntegreerd in het algemene systeem van de locomotief.
- Rechtstreekse rem van de locomotief.
- Antiwielblokkering.
- Veervastzetrem, één per as met pneumatische lossing.
- Noodremming: trekkracht opgeheven en snelspuien van de automatische remleiding.
Elektrodynamische remming
- Recuperatieremming, begrensd tot 150kN en 2,6MW DC
- Weerstandsremming, begrensd tot 150kN en 2,6MW DC
Draaistel
- Frame: gelaste constructie bestaande uit 2 langsliggers
- E en hoofddraagbalk met ophanging van de 2 tractiemotoren.
- 2 kopbalken met de remeenheden die de tractie- en remkrachten via een trekstang doorgeven.
Secundaire ophanging
- 2x2 schroefveren principe "flexicoil"
Primaire ophanging
- 2 schroefveren verbonden met het draaistel via een stang.
Elektrisch gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwer
Type
Tractiemotoren
1e trap
2e trap
Bombardier
Eén startuitrusting per draaistel.
2 tractiemotoren gestuurd met IGBT-technologie.
DC: Hakker / AC: 4 kwadranten brug
Driefasige omvormer
4 Tractiemotoren met vertragingsdrijfwerk
Type
Uitvoering
Pmax
Nmax
MITRAC DR 3600N 4polig
de neusophanging rusten op een canonbox rond de as.
1428kW
3871 t/min
Transformator, filtersmoorspoel en inductieweerstanden.
- Opgehangen aan het locomotiefframe tussen de draaistellen, gekoeld door 2 afzonderlijke kringen.
- Koelvloeistof = polyolester
Hulptoestellen
2 Hulpomvormers van 180kVA elk voeden
Nominale ingangsspanning
Minimale uitgangsspanning
Verbruikers CVS1
Verbruikers CVS2
Motor-compressor
tractiemotoren
Motor-ventilator
hulptoestellen
Motor-ventilator omvormer
Motor-ventilator voor koeltoren
Motor-ventilator voor remweerstand
Pompmotor
Klimaatregeling van de stuurpost
Batterijvoeding

420V
460V/60Hz variabel
gevoed met een variabele frequentie.
gevoed met een vaste frequentie en een constante spanning.
-
<
4x2m³/s
<
-
2x0.3m³/s
2x5.6m³/s
1x9m³/s
2
110V, Onderhoudsvrije batterijen.

Persluchtproductie
Type
Debiet
Snelheid
Olievrije compressor met 4 luchtgekoelde tweetrapscilinders
2400l/min
1750t/min
Veiligheidsuitrusting en radio
...in Frankrijk